Our Everyday Life

Ines Tanovic
Director Ines Tanovic
Producer Alem Babic, Dunja Klemenc, Zdenka Gold - Dokument, Studio Maj, Spiritus movens
Writer Ines Tanovic
Cast Uliks Fehmi, Emir Hadzihafizbegovic, Jasna Ornela Berys
Editor Redzinald Simek
Camera Erol Zubcevic
Original Title Naša svakodnevna priča
Year 2015
Length 89 min
County Bosnia and Herzegovina / Slovenia / Croatia
Subtitles English
Section Current Engaging Cinema

After several very successful documentaries, Ines Tanovic, gives herself a difficult task of making a compelling feature film about the daily struggle of an average Bosnian middle-class family.

Synopsis

A young war veteran tries to cope with the economic hardships of post-war Bosnia, while his father cannot give up his social beliefs in an increasingly corrupt society. When the problems start mounting up, both of them realise that it is actually only family that matters.

The story depicts a middle-class Sarajevo family, struggling with all the problems typical for a post-war society; unemployment, migration, broken family ties, crumbeling health system and a growing dillema among the younger generation, whether to leave or to stay. The story correlates to the director’s generation for which the 2000’s have offered neither real freedom, nor successful job opportunities or progress. It is as if their life has been placed on hold.

FESTIVALS & AWARDS /selection

• Sarajevo Film Festival 2015

• Tuzla film festival 2015 – Best feature film
• Vilnius International Film Festival /Kino Pavasaris/ 2016 – Best Actor award
• Prishtina International Film Festival – PriFest 2016 – Audience award
• South-East European Film Festival Berlin 2016 – Best actor
• Montenegro Film Festival 2016 – Golden Mimosa for best screenplay

Na een aantal zeer succesvolle documentaires heeft Ines Tanovic een meeslepende speelfilm gemaakt over de dagelijkse strijd van een gemiddelde Bosnische gezin in de middenklasse.

Verhaal

Een jonge oorlogsveteraan probeert om te gaan met de economische ontberingen van het naoorlogse Bosnië, terwijl zijn vader zijn maatschappelijke opvattingen in een steeds corrupter wordende samenleving niet kan loslaten. Wanneer de problemen zich opstapelen beseffen ze allebei dat familie eigenlijk het enige is dat telt.

Een verhaal over een middenklasse familie in Sarajevo die worstelt met alle typisch problemen van een naoorlogse samenleving: werkloosheid, migratie, gebroken familiebanden en afbrokkelend gezondheidssysteem. De jongere generatie kampt met een eigen dilemma: vertrekken of in het land blijven. Voor deze generatie, waar de regisseur ook toe behoort, brachten de jaren 2000 geen echte vrijheid, noch werkgelegenheid of vooruitgang. Het lijkt alsof hun leven in de wacht staat.